مواد اولیه

آداپالن (Differin): همه چیزهایی که باید بدانید

آداپالن (Differin)

اینترنت پر از هزاران راه حل ادعایی برای آکنه سرسخت و لکه های تیره خجالت آور است. اما بسیاری از آنها فاقد شواهد محکم برای اثبات ادعاهای سنگین خود هستند. آداپالن، که معمولاً با نام تجاری Differin شناخته می شود، یک مشتق از ویتامین A است که ثابت شده است در صورت استفاده صحیح، می تواند تفاوت واقعی در پوست شما ایجاد کند.

Differin در حال حاضر یک داروی بدون نسخه در ایالات متحده، نیوزلند و سنگاپور است و یک داروی مراقبت از پوست استاندارد طلایی است. تا همین اواخر، فقط با نسخه در دسترس بود. اکنون که در ایالات متحده بدون نسخه است، تقریباً برای همه افراد (بالای 11 سال) قابل استفاده است.

پس مشکل کجاست؟ مشکل آنجایی است که همه نمی دانند آداپالن دقیقا چیست و چگونه از آن به درستی استفاده کنند. سوء تفاهم زیادی در مورد آداپالن وجود دارد. بیایید مقداری از این سردرگمی را برطرف کنیم تا بتوانیم از مزایای آن بهره مند شویم.

آداپالن چیست و چه کار می کند؟

آداپالن یک رتینوئید است، همان خانواده ترکیباتی که ترتینوئین (ماده فعال در رتین آ، رفیسا، ترتین اکس و غیره) است. رتینوئیدها ارتباط نزدیکی با ویتامین A دارند و بر جنبه های مختلف پوست تأثیر می گذارند.

مهمترین کاربرد آداپالن مبارزه با آکنه است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که رتینوئیدها به ویژه در درمان آکنه موثر هستند. آنها معمولا توصیه اول در یک ویزیت به متخصص پوست هستند.

در مقایسه با ترتینوئین، آداپالن 0.1% بسیار کمتر از ترتینوئین 0.05% برای رفع آکنه تحریک کننده است. با این حال، باید توجه داشت که ترتینوئین به عنوان موثرترین درمان آکنه بین این دو (دقیقا چقدر بهتر مشخص نیست) ذکر شده است. اما از آنجایی که ترتینوئین می تواند بسیار تحریک کننده باشد، بسیاری از افراد قبل از اینکه به نتایج دلخواه خود برسند، استفاده از آن را متوقف می کنند.

باز کردن منافذ پوست

آداپالن از دو طریق روی پوست کار می کند تا آکنه را از بین ببرد. اول، از انسداد منافذ پوست جلوگیری می کند (که به آن تشکیل میکروکومدون می گویند). منافذ مسدود شده علت اصلی آکنه هستند. با گذشت زمان، همانطور که آداپالن از انسداد منافذ جلوگیری می کند، پوست زمان برای صاف شدن و ترمیم خود را دارد.

تولید کلاژن

آداپالن 0.3% همچنین می تواند به بهبود جای زخم های عمیق آکنه کمک کند – نوعی که از نظر بافت با پوست اطراف خود متفاوت است. نشان داده شده است که آداپالن به پوست کمک می کند تا کلاژن بیشتری تولید کند، پروتئینی که پوست را جوان نگه می دارد.

کاهش التهاب

آداپالن همچنین بر پاسخ التهابی پوست تأثیر می گذارد. می دانید وقتی جوش می زنید و احساس داغی و متورم شدن می کنید – مخصوصاً اگر عمیق باشد؟ این ناشی از التهاب است؟ آداپالن دارای اثرات ضد التهابی است به طوری که جوش ها قرمز و حساس نمی شوند. مطالعات نشان داده اند که ترتینوئین و آداپالن 0.1% در درمان التهاب موفقیت قابل مقایسه ای دارند. اگرچه باز هم، تحریک کمتر در سمت آداپالن است.

این به روشی مشابه برای روشن شدن لکه های تیره پس از التهاب (PIH)، یعنی لکه های تیره ای که آکنه یا آسیب می تواند به جای بگذارد، عمل می کند. این بدان معناست که آداپالن برای همه مراحل تصفیه پوست مفید است، نه فقط زمانی که آکنه وجود دارد.

اصلاح آسیب خورشید

برخی از مطالعات ثابت کرده اند که آداپالن 0.3% نیز یک روش قابل اعتماد برای درمان فوتوایجینگ است، درست مانند پسرعمویش ترتینوئین. فوتوایجینگ نام دیگری برای چین و چروک و آسیب خورشید است. در حالی که هیچ چیز چین و چروک را به طور کامل از بین نمی برد (تا به حال)، استفاده از رتینوئیدی مانند آداپالن یا ترتینوئین بهترین شانس شما برای معکوس کردن نواقص خفیف تا متوسط ​​مرتبط با اشعه ماورای بنفش است.

اما هیچ یک از اینها مهم نیست اگر کاربران ندانند چگونه از آداپالن به طور ایمن و صحیح استفاده کنند…

چگونه از آداپالن به درستی استفاده کنیم

برخلاف تصور عموم، Differin یک درمان موضعی نیست. به عبارت دیگر، اگر فقط آن را به جوش های فعال بمالید، کار نمی کند. باید به صورت روتین اعمال شود تا به درستی کار کند. در حالی که آداپالن نسبت به ترتینوئین کمتر تحریک کننده است، اما همچنان مهم است که برای جلوگیری از تحریک، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

1. آهسته شروع کنید

یکی از مهم ترین نکات در استفاده از آداپالن، اعمال آهسته آن به صورت شماست. به نظر می رسد برای به دست آوردن نتایج سریع، شروع به استفاده از آن هر شب ایده خوبی باشد. اما اینطور کار نمی کند. آداپالن معمولاً حدود سه ماه طول می کشد تا نتایج مثبتی را مشاهده کنید. بنابراین، اگر تازه درمان را شروع کرده‌اید، اگر بلافاصله نتایجی نمی‌بینید، ناامید نشوید.

برای اضافه کردن به اندازه مناسب از Differin به رژیم خود، حداقل برای دو هفته اول هر شب یک مقدار به اندازه نخود از آن استفاده کنید. این به پوست فرصت می‌دهد تا خود را وفق دهد و خطر خشکی و تحریک پوست را کاهش دهد. پس از اینکه به آن عادت کردید، باید از آن هر شب استفاده کنید.

2. سایر مواد تشکیل دهنده قوی آکنه را قطع کنید

وقتی صحبت از آداپالن می شود، خشکی پوست بسیار رایج است. این بدان معناست که ترکیب سایر محصولات قوی ضد آکنه می تواند برای پوست بسیار خشن باشد. بهتر است قبل از استفاده از آداپالن یا Differin از مصرف آنها دست بکشید. از اسکراب های فیزیکی و محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید یا اسید لاکتیک به عنوان ماده فعال هستند اجتناب کنید.

3. آبرسانی و مرطوب کنندگی را افزایش دهید

چیزی که بسیاری از افراد هنگام استفاده از آداپالن با آن مشکل دارند، پوسته پوسته شدن پوست است. اما خبر خوب این است: پوسته پوسته شدن معمولا کوتاه مدت است. با این حال، برای پوست کافی است که فوق العاده تشنه باشد و به رطوبت بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز داشته باشد. اضافه کردن یک لایه نازک از وازلین روی مرطوب کننده معمولی می تواند به حفظ رطوبت کمک کند.

4. ضد آفتاب، ضد آفتاب، ضد آفتاب

همه رتینوئیدها پوست را حساس تر به آفتاب می کنند، بنابراین استفاده از یک ضد آفتاب صورت با SPF بالا و طیف گسترده هر روز برای محافظت از پوست بسیار مهم است. آرایش حاوی SPF به خوبی ضد آفتاب های مناسب از پوست محافظت نمی کند، بنابراین حتما یک ضد آفتاب مناسب خود پیدا کنید. استفاده از رتینوئید پوست سایر قسمت های بدن را حساس تر نمی کند، فقط در قسمت هایی که استفاده می شود.

5. از اپیلاسیون خودداری کنید

یک قانون طلایی برای استفاده از رتینوئیدها این است که در طول استفاده از آنها از اپیلاسیون صورت خودداری کنید. رتینوئیدها می توانند پوست را بسیار ظریف کنند تا جایی که نمی توانند زبری ناشی از اپیلاسیون را تحمل کند. برخی از کاربران گزارش داده اند که قسمت هایی از پوست آنها با موم کنده شده است. به جای اپیلاسیون، می توانید از سایر انواع روش های حذف مو مانند بند انداختن یا اپیلاتور استفاده کنید.

وقتی صحبت از آداپالن می شود، یک داروی عالی برای مدیریت آکنه و به تأخیر انداختن علائم پیری است.

سخن پایانی

بنابراین در نهایت، در این مرحله از بازی مراقبت از پوست، Differin مطمئناً ماده اولیه پیشرفته ای نیست. اما این یک روش قابل اعتماد برای اصلاح جوش با مزایای اضافی فراوان است. به علاوه، اگر به درستی استفاده شود، بر خلاف بسیاری از همتایان خشن تر خود، پوست شما را وارد مارپیچ واکنش ها نمی کند. و بهترین قسمت؟ تمام تحقیقات برای اثبات آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *