آرایشی و زیبایی, عمل های زیبایی

عمل جراحی افزایش قد چیست؟ تا 14 سانتی متر بلندتر شوید

عمل جراحی افزایش قد

عمل جراحی افزایش قد، که گاهاً با نام عمل جراحی افزایش طول اندام نیز شناخته می‌شود، روشی است برای بلندتر کردن استخوان‌های ساق یا ران پا. این فرایند به صورت تدریجی انجام می‌شود و طول استخوان‌ها روزانه حداکثر یک میلی‌متر افزایش می‌یابد.

آخرین به روز رسانی این محتوا در تاریخ:

مروری بر عمل افزایش قد

تعریف عمل افزایش قد و هدف آن

عمل افزایش قد بر طبق سایت Boston Children’s Hospital درمان اختلاف طول اندام به وسیله عمل جراحی است. بنابراین هدف اصلی از انجام عمل افزایش قد درمان اختلاف طول پاها است. با وجود اینکه هدف اصلی از انجام عمل افزایش قد درمان اختلاف طول اندام است با این حال در سال های اخیر از این روش جراحی برای مقاصد زیبایی و افزایش قد استفاده می شود.

تاریخچه مختصری از عمل جراحی افزایش قد

تاریخچه عمل جراحی افزایش قد به اوایل قرن بیستم برمی گردد و به شرح زیر است:

اوایل قرن بیستم: خاستگاه افزایش قد به اوایل قرن بیستم بازمی گردد. دکتر الساندرو کودیویلا در سال 1905 یکی از اولین کسانی بود که جراحی افزایش قد را با استفاده از روشی انجام داد که شامل جدا کردن استخوان ها و ثابت کردن آنها در جای خود بود.

روش ایلیزاروف: مهمترین پیشرفت توسط دکتر گاوریل ایلیزاروف، جراح ارتوپد شوروی، در دهه 1950 حاصل شد. او دستگاه ایلیزاروف را توسعه داد، یک دستگاه فیکساتور دایره‌ای شکل بیرونی که باعث افزایش تدریجی طول استخوان‌ها می‌شد. این روش انقلابی در افزایش طول اندام ایجاد کرد زیرا خطر عفونت را کاهش داد و امکان کنترل بهتر رشد استخوان را فراهم کرد. روش ایلیزاروف شامل تکنیک استخوان سازی است که در آن استخوان ساق یا ران بریده (استئوتومی) می شود و به آرامی این شکاف از هم جدا می شود تا استخوان جدید دراین شکاف تشکیل شود که منجر به بلند شدن طول استخوان پا و در نهایت قد فرد می شود.

پیشرفت های تکنولوژیکی جدید

از زمان معرفی روش ایلیزاروف، پیشرفت های تکنولوژیکی متعددی در زمینه عمل افزایش قد رخ داده است. این پیشرفت های تکنولوژیکی شامل توسعه دستگاه‌های داخلی مانند میله‌های تلسکوپی داخل استخوانی است که می‌توانند از داخل استخوان بلند شوند و ناراحتی و خطر عفونت بیمار را در مقایسه با فیکساتورهای خارجی کاهش دهند.

تکنیک‌های جدید عمل افزایش قد

جدیدترین روش عمل افزایش قد روش Precice 2 است که توسط شرکت Nuvasive آمریکا تولید شده است و توسط بسیاری از مراکز معتبر در زمینه عمل افزایش قد مانند Paley Institute در حال استفاده است. جدیدترین روش عمل افزایش قد در ایران روش MTN است که توسط دکتر نادر مطلبی زاده و در مرکز افزایش قد ایران طراحی وساخته شده است.

انواع روش های عمل افزایش قد

روش های بر پایه دستگاه فیکساتور خارجی (تثبیت خارجی)

افزایش طول اندام زمانی صورت می گیرد که وسیله ای که برای بلند کردن استخوان استفاده می شود بر روی پا قرار می گیرد. برای انجام افزایش طول، جراح استخوان را به دو قسمت برش می دهد. سپس هر یک از دو بخش استخوان با پیچ یا سیم مخصوص به فیکساتور متصل می شود. از روش های بر پایه فیکساتور خارجی می توان از روش های ایلیزاروف (Ilizarov)، تایلور (Taylor Spatial Frame)، روش LATN و روش LON نام برد.

روش های بر پایه فیکساتور داخلی (تثبیت داخلی)

افزایش طول اندام زمانی صورت می گیرد که وسیله ای که برای بلند کردن استخوان استفاده می شود در داخل استخوان قرار می گیرد. دستگاه افزایش طول یک موتور مغناطیسی کوچک در داخل خود دارد. هنگامی که موتور توسط یک کنترل از راه دور خارجی (ERC) فعال می شود، دستگاه به آرامی بلند می شود و این باعث می شود استخوان به آرامی بلند شود. روش فیکساتور داخلی مورد استفاده در آمریکا روش Precice 2 است.

روش های ترکیبی

در این نوع از روش های عمل افزایش قد از یک دستگاه داخلی و خارجی به طور همزمان برای انجام افزایش قد استفاده می شود. یکی از روش های ترکیبی عمل افزایش قد روش MTN است که در آن یک میله تلسکوپی داخل استخوان قرار می گیرد و افزایش قد از طریق چرخاندن یک پیچ خارجی کوچک که بر روی پا قرار می گیرد، انجام می شود.

دلایل انجام عمل افزایش قد

به دلیل بیماری یا اختلاف طول اندام

عمل افزایش قد معمولا برای افرادی انجام می شود که طول یکی از پاهایشان کوتاه تر از پای دیگر است. دلیل دیگر مربوط به بیماری هایی است که منجر به کوتاهی قد شده اند مانند بیماری کوتولگی یا dwarfism، و بیماری سنرم ترنر، در این شرایط افراد می توانند از عمل جراحی افزایش قد به عنوان روش درمانی استفاده کنند.

به دلیل زیبایی

دلیل زیبایی، یکی از شایعترین دلایلی است که افراد جهت انجام جراحی افزایش قد مراجعه می کنند. در این افراد عمل جراحی باعث افزایش اعتماد به نفس چشمگیر در آنان می شود.

پیش شرط های انجام عمل جراحی افزایش قد

صفحه رشد

عمل افزایش قد تنها برای افرادی قابل انجام است که صفحه رشد آنها بسته است. این عمل جراحی برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند و صفحه رشد آنها باز است انجام نمی شود.

محدودیت‌ سن

بر اساس یک مطالعه 21 ساله توسط دکتر نادر مطلبی زاده در مرکز افزایش قد ایران، بازه سنی مناسب برای انجام این عمل 17 تا 20 سال مشخص شده است. این عمل جراحی برای خانم ها تا سن 40 سالگی و آقایان 45 سالگی قابل انجام است.

محدودیت وزن

جراحی افزایش قد، در افرادی که اضافه وزن دارند انجام نمی شود. به عنوان یک فرمول شاده می توانید قد خود به سانتی متر را منهای 95 کنید. اینگونه حداکثر وزن قابل قبول به طور حدودی به دست می آورید. برای مثال اگر قد فردی 160 سانتی متر است، حداکثر وزن قابل قبول 65 کیلوگرم خواهد بود.

توصیه های پیش از انجام عمل افزایش قد

پیش از انجام عمل افزایش قد توصیه می شود از مصرف مشروبات الکلی، استعمال دخانیات، رژیم های غذایی خاص، و در خانم ها پوشیدن کفش پاشنه بلند، خودداری شود. ضمن اینکه خوابیدن از ساعت 10:30 شب، تغذیه مناسب و ورزش منظم می تواند باعث تقویت فرایند استخوان سازی شود.

فرایند عمل جراحی افزایش قد

پیش از انجام عمل افزایش قد

پیش از انجام عمل افزایش قد شرایط فرد بررسی می شود، این کار از طریق انجام آزمایش خون، عکس های رادیولوژی از استخوان پا، و انجام یک سری بررسی های روان شناختی انجام می شود.

عمل جراحی افزایش قد

در زمان انجام عمل جراحی افزایش قد، برش استخوان (استئوتومی) انجام می‌شود. سپس، از دستگاه‌های ارتوپدی برای افزایش طول استخوان استفاده می‌گردد که می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. پس از جراحی، یک دوره تأخیر وجود دارد که استخوان‌ها استراحت می‌کنند. سپس، فرایند افزایش طول استخوان آغاز می‌شود.

پس از عمل جراحی

پس از جراحی، یک دوره تأخیر وجود دارد که استخوان‌ها استراحت می‌کنند. سپس، فرایند افزایش طول استخوان آغاز می‌شود. فرایند افزایش طول نیازمند فیزیوتراپی و ورزش‌های کششی منظم است. این فرایند کمک می‌کند تا درد کاهش یابد و بافت‌های نرم مانند عضلات و اعصاب نیز به طور هماهنگ افزایش طول یابند. پس از رسیدن استخوان‌ها به طول مورد نظر، مرحله تحکیم آغاز می‌شود. در این مرحله، استخوان بازسازی شده سخت می‌شود و فرد باید به دستورالعمل‌های پزشکی مانند پرهیز از دخانیات و رژیم غذایی سرشار از پروتئین پایبند باشد.

خطرات و عوارض

عمل جراحی افزایش قد خطرات جدی به همراه دارد. افزایش طول اندام، بیماران را در معرض خطر آسیب عصبی، آسیب عضلانی، انقباض مفصل، دررفتگی و آرتریت قرار می دهد. اطلاع دادن این موارد به بیمار ضروری است. این عوارض با نظارت بر روند افزایش طول و تعدیل آن در صورت نیاز، قابل جلوگیری هستند و یا حداقل می توان آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بنابراین پیش از تصمیم به انجام عمل افزایش قد درباره تجربه پزشک در این زمینه اطلاعات کافی را به دست آورید.

نتایج عمل افزایش قد بر بیماران

پیش از تصمیم گیری برای انجام عمل افزایش قد باید از تجربه پزشک جراح اطمینان حاصل کنید و ببینید چه تعدادی از عمل های جراحی را با موفقیت انجام داده است. علاوه بر آن استفاده از تجارب سایر بیمارانی که این عمل جراحی را نیز انجام داده اند می تواند مفید باشد. در ادامه به عنوان نمونه یک ویدئو از تجربه عمل افزایش قد یکی از بیماران مرکز افزایش قد ایران را برای شما فراهم کرده ایم:

معرفی روش‌های عمل جراحی افزایش قد

سه روش اصلی برای عمل جراحی افزایش قد وجود دارد که انتخاب هر کدام بستگی به شرایط جسمی و مالی فرد دارد.

روش اول: افزایش قد MTN (MANUAL TELESCOPIC NAIL)

در این روش، نیل تلسکوپی داخل استخوان ساق پا نصب می‌شود و یک پیچ کوچک در بیرون ساق پا قرار می‌گیرد. این روش، که فقط یک پیچ کوچک روی پوست دارد، راه رفتن و زندگی روزمره را آسان‌تر می‌کند و درد کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. این روش تنها در ایران و مرکز بین‌المللی افزایش قد ایران انجام می‌شود.

روش دوم: افزایش قد LON (Lengthening Over Nail)

در این روش، ابتدا استئوتومی انجام می‌شود و سپس میله‌ای داخل استخوان ساق پا قرار می‌گیرد. اکسترنال فیکساتور بر روی استخوان و از بیرون ساق پا نصب می‌شود و افزایش قد به تدریج انجام می‌گیرد. پس از پایان دوره افزایش، پیچ‌هایی در محل برش نصب شده و سپس اکسترنال فیکساتور برداشته می‌شود.

روش سوم: افزایش قد LATN (Lengthening And Then Nailing)

در روش LATN، ابتدا استئوتومی انجام شده و سپس دستگاه اکسترنال فیکساتور روی ساق پا یا ران نصب می‌شود. پس از پایان دوره افزایش، میله داخلی در داخل استخوان نصب شده و با پنج یا شش پیچ بر روی ساق پا ثابت می‌شود. این میله داخلی باعث فیکس شدن محل افزایش می‌شود تا مجدداً کوتاه نشود. در نهایت، اکسترنال فیکساتور برداشته می‌شود.

روش چهارم: روش Precice

این روش در کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و آمریکا انجام می شود. هیچ دستگاه خارجی بر روی پا قرار ندارد، و عمل افزایش طول استخوان از طریق دستگاه الکترومغناطیسی انجام می شود. این روش در ایران انجام نمی شود. با این حال هزینه انجام آن نیز به مراتب بالاتر از روش MTN است.

حداکثر میزان افزایش قد پاها برای جنبه زیبایی

میزان افزایش قد ممکن توسط عمل جراحی بسته به شرایط مختلف متفاوت است. ولی به طور کلی 6 سانتی متر در ساق و 7 سانتی متر در ران حداکثر میزان افزایش قد توصیه شده، در مراکز معتبر افزایش قد است. حداکثر میزان افزایش قد 13 سانتی متر در دو عمل جراحی است.

میزان افزایش قد برای اصلاح اختلاف طول پاها

در مورد درمان اختلاف طول اندام معمولا محدودیتی وجود ندارد. در موارد درمانی خاص اختلاف طول اندام‌ها، افزایش قد تا 35 سانتیمتر نیز توسط دکتر مطلبی زاده انجام شده است.

تقاضاهای مختلف برای افزایش قد

معمولاً تا 6 سانتی‌متر افزایش قد با یک عمل جراحی ممکن است. افزایش بیشتر تا 10 یا 12 سانتی‌متر با دو عمل جراحی، یکی در ساق و دیگری در ران، قابل انجام است. رسیدن به 14 سانتی متر نیز بر طبق شرایط خاص و برای برخی از افراد امکان پذیر است.

افزایش قد در کودکان و نوجوانان

عمل جراحی افزایش قد برای کودکان و نوجوانان با صفحات رشد باز انجام نمی‌شود، مگر در شرایط خاص پزشکی. در واقع یکی از پیش شرط های انجام عمل جراحی افزایش قد، بسته بودن صفحات رشد فرد است. بنابراین افرادی که در سن رشد هستند و صفحات رشد باز دارند، می توانند از طریق روش های طبیعی مانند خواب کافی و به موقع، خوابیدن از ساعت 10:30 دقیقه شب، تغذیه مناسب، و انجام ورزش های کششی رشد قد خود را بهبود ببخشند.

افزایش قد بعد از 18 سالگی

پس از بسته شدن صفحات رشد در سن 18 سالگی،(در برخی افراد ممکن است زودتر و در برخی دیگر دیرتر باشد)، افزایش قد به طور طبیعی متوقف می‌شود. در این شرایط، تنها روش مؤثر برای افزایش قد، عمل جراحی افزایش قد است. بنابراین قرص های افزایش قد، دارو، تزریق هورمون رشد، و یا افزایش قد با لیزر کارساز نخواهند بود.

عمل افزایش قد در چه کشورهایی انجام می شود؟

عمل افزایش قد در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود. به عنوان نمونه در آمریکا، انگلیس، اسپانیا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، و ایران.

عمل افزایش قد در ایران در چه شهرهایی انجام می شود؟

عمل افزایش قد در ایران در شهرهای تهران، تبریز، و شیراز انجام می شود. با این حال به این خاطر که این عمل جراحی بسیار پر ریسک است توصیه می شود به پزشک معتبر و با تجربه مراجعه کنید. یکی از بهترین پزشکین در حوزه عمل جراحی افزایش قد دکتر نادر مطلبی زاده است که در تهران و خیابان شیخ بهایی شمالی مستقر است و بیش از 600 عمل جراحی افزایش قد را به روش های مختلف با موفقیت انجام داده است.

هزینه عمل افزایش قد چقدر است؟

هزینه عمل افزایش قد به عوامل گوناگونی وابسته است به عنوان مثال شیوه جراحی، و تخصص پزشک جراح. ضمن اینکه هزینه های دیگری هم به طور غیر مستقیم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد مانند هزینه فیزیوتراپی و داروها. به طور کلی هزینه یک عمل جراحی افزایش قد به مراتب بالاتر از سایر عمل های زیبایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر “هزینه جراحی افزایش قد در ایران و دنیا در سال 2024” را مطالعه نمایید.

سوالات متداول عمل جراحی افزایش قد

این بخش به پرسش‌های رایج در مورد عمل جراحی افزایش قد و جزئیات مربوط به دوره ریکاوری و فعالیت‌های پس از عمل می‌پردازد.

دوره ریکاوری پس از عمل جراحی چقدر سات؟

مدت زمان لازم برای بهبودی کامل پس از عمل جراحی افزایش قد معمولاً به ازای هر یک سانتی‌متر افزایش قد، حدود 50 روز است. برای مثال، برای افزایش 6 سانتی‌متری قد، حدود 300 روز زمان ریکاوری نیاز است.

چه زمانی برای بازگشت به ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای مانند کوه‌نوردی و رزمی، توصیه می‌شود؟

برای بازگشت به ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای مانند کوه‌نوردی و رزمی، توصیه می‌شود که حداقل دو سال از عمل جراحی افزایش قد شما گذشته باشد.

چه زمانی می توان به محل کار برگشت؟

زمان بازگشت به محل کار پس از عمل جراحی بستگی به نوع کار دارد. اگر کار فیزیکی سنگین نداشته باشد و به صورت نشسته انجام شود، فرد می‌تواند حتی در طول دوره افزایش قد به کار خود بازگردد. اما برای مشاغلی با فعالیت جسمانی بالا، انتظار می‌رود که دوره ریکاوری کامل طی شود.

آیا امکان کاهش جای زخم پس از عمل جراحی وجود دارد؟

بهبود زخم در افراد مختلف متفاوت است و به شرایط متعددی بستگی دارد اما می توان با استفاده از کرم‌ ترمیم زخم حاوی فاکتور رشد به کاهش بیشتر جای زخم‌ها کمک کرد.

وزن مناسب برای انجام عمل جراحی افزایش قد چقدر است؟

تعداد سانتی متر های قد خود بعد از 100 سانتی متر را به علاوه 5 کنید، حداکثر وزن قابل قبول به طور حدودی به دست می آید. برای مثال اگر قد فردی 150 سانتی متر است، حداکثر وزن قابل قبول 55 کیلوگرم خواهد بود.

چه مدت پس از عمل جراحی افزایش قد می توانیم عصا را کنار بگذاریم؟

مشخص کردن دقیق این مسئله نیازمند بررسی عکس های رادیولوژی برای هر بیمار است، ولی به طور کلی می توان گفت به ازای هر یک سانتی متر افزایش قد حدود 35 روز زمان نیاز است، به عنوان مثال فردی که 6 سانتی متر افزایش قد داشته است، حدود 210 روز زمان نیاز دارد تا بتواند بدون عصا راه برود.

درمالندز

سوالات خود را درباره این مقاله در بخش نظرات از ما بپرسید. همینطور می توانید از طریق WhatsApp با ما در تماس باشید

2 دیدگاه در “عمل جراحی افزایش قد چیست؟ تا 14 سانتی متر بلندتر شوید

  1. مسلم گفت:

    من 23 سال سن دارم هزینه عمل چقدر است

    1. محمد طاهری گفت:

      حدود … میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *